Media społecznościowe? Nie pomijaj ich w biznesie i systemie IT
Badania naukowców z Uniwersytetu Cambridge i Microsoft Research potwierdziły, że na podstawie analizy kliknięć „Lubię to!” na Facebooku można określić wiele cech danej osoby, jak wiek, płeć, orientacja seksualna, rasa czy poglądy polityczne i wyznanie. A zatem – można poznać potencjalnego klienta i pracownika. Trafność w wielu cechach sięga nawet 95 procent. Portale społecznościowe to także jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji. Nie można więc obok nich przechodzić obojętnie, a sceptycy, którym zależy na powodzeniu w biznesie, muszą radykalnie zmienić swoje podejście.
Po początkowej rezerwie w podejściu do korzystania z mediów społecznościowych w firmach trend staje się bowiem odwrotny i przedsiębiorstwa zaczynają integrować swoje systemy informatyczne, z których korzysta się w trakcie pracy, z mediami typu Facebook, Twitter czy LinkedIn. Nadal niejednokrotnie zdarza się tak, że mocno zmniejsza to wydajność pracy w zespole. Ale dziś korzyści mogą wielokrotnie przewyższyć straty, a w biznesie nie ma już ucieczki od mediów społecznościowych, również w trakcie pracy. Musimy być tam, gdzie są nasi klienci, a oni są w Internecie częściej, niż byli kiedykolwiek wcześniej. Z sieci w naszym kraju korzysta około 19 milionów osób – to już prawie 60 procent mieszkańców.
Zbieranie informacji o klientach, produktach i wszelkich sprawach powiązanych z naszym biznesem, powinno być odzwierciedlone także w naszym systemie klasy CRM (Customer Relationship Management), zarządzającym kontaktami z klientem. Dodatkowo komunikacja z własnymi pracownikami poprzez zamkniętą grupę stworzoną np. na Facebooku może być bardziej wydajna i mniej kosztowna niż wdrażanie intranetu, ponieważ większość pracowników nie musi się uczyć obsługi tego portalu. Łatwiej i śmielej też dzielą się informacjami na portalach społecznościowych niż gdybyśmy ich do tego zachęcali za pomocą innych narzędzi. Szybciej możemy się więc dowiedzieć, co o naszych działaniach myślą nasi pracownicy, choćby dzięki przyciskowi „Lubię to”. Czas kliknąć na „Lubię to” w sprawie wciągania mediów społecznościowych do naszego biznesu!
